Άγιος Γρηγόριος Παλαμάς: Όχι μόνο ο θάνατος, αλλά και τα νοσήματα και οι αρρώστιες του σώματος είχαν αρχή από την αμαρτία!

Άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς αρχιεπίσκοπος Θεσσαλονίκης. Τοιχογραφία στη λιτή του καθολικού της Μονής Δοχειαρίου. (1567/8). Ζωγράφος: Τζώρτζης (αποδ.).
Άγιος Γρηγόριος Παλαμάς
Ομιλία 31*
14 Γι’ αυτό και ο πρώτος που απέκτησε νοσηρό σώμα, διά του οποίου και συζούσε με συνεχή κλονισμό, ο Κάιν, από την αμαρτία ήλθε σ’ αυτήν τη καχεξία· διότι ο τρόμος, που οι ιατροί ονομάζουν σπασμό, είναι αθέλητη κίνησις στα μόρια του σώματος που είναι καμωμένα να συγκρατούν και να συνδέουν τα μέλη· κι’ όταν αυτός επέλθη από έλλειψι του εμφύτου υγρού, ούτε υποχωρεί με την ιατρική τέχνη ούτε επιδέχεται πλέον θεραπεία.
Επειδή λοιπόν ο Κάιν στο τέλος διέθεσε κακώς τον από τη φύσι ενυπάρχοντα σύνδεσμο προς τον αδελφό του, μετατρέποντας την αγάπη σε μίσος, που εγεννήθηκε μεν από φθόνο, ετελείωσε δε σε φόνο, γι’ αυτό, καθώς ο από τον φθόνο μαρασμός συνεργάζεται στο πάθος, παιδεύεται με αθεράπευτη κατάλληλη νόσο, την πληγή στα νεύρα και τους μυς, που είναι σύνδεσμος του σώματος.
15 Βλέπετε σαφώς, ότι όχι μόνο ο θάνατος, αλλά και τα νοσήματα και οι αρρώστιες του σώματος είχαν αρχή από την αμαρτία; Τούτο δεικνύοντάς μας και ο Κύριος στο ευαγγέλιο, όταν επρόκειτο να θεραπεύση τον παράλυτο που κατέβαζαν τέσσερις εμπρός του στην Καπερναούμ, του λέγει, «τέκνο, σου συγχωρούνται οι αμαρτίες», σαν να αφαιρή πρώτα το κεντρί και να εκβάλλη το αίτιο της νόσου, κι’ έπειτα να εισάγη την ιατρεία.
Προς τον κατακείμενο δε στην Ιερουσαλήμ κοντά στην προβατική κολυμβήθρα λέγει μετά την ίασι· «ιδού, έγινες υγιής, να μη αμαρτάνης πλέον, για να μη σου συμβή τίποτε χειρότερο».
Τούτο γνωρίζοντας και ο Παύλος, ότι τα περισσότερα νοσήματα προέρχονται από την αμαρτία, ομιλώντας για τον αναξίως προσερχόμενο στη μυστική τράπεζα, ότι τρώγει και πίνει κατάκρισι σε βάρος του, έπειτα λέγει· «γι’ αυτό πολλοί ανάμεσά σας είναι ασθενείς και άρρωστοι, και αρκετοί κοιμούνται».
Αλλά και της θνητής της φύσεως οι ατέλειες, από τις οποίες προέρχεται κάθε νόσημα, οπωσδήποτε την αρχή έλαβαν από την αμαρτία· σπάνιοι δε είναι εκείνοι που πάσχουν προς δόξα του Θεού όπως ο εκ γενετής τυφλός που εθεραπεύθηκε από τον Κύριο.
Συνεχίζεται
* Εκφωνήθηκε στη λιτανεία κατά την πρώτη Αυγούστου κατά την πρόοδο του Σταυρού, τελουμένη την 1η Αυγούστου κατ’ έτος.
Απόσπασμα από το βιβλίο, «Γρηγορίου Παλαμά έργα 10», των Πατερικών Εκδόσεων «Γρηγόριος ο Παλαμάς». Εισαγωγή, κείμενο, μετάφραση, σχόλια Παναγιώτης Χρήστου.
Επιμέλεια: Στ.Κ.
No Comments
Sorry, the comment form is closed at this time.