Blog

Αγία Θεοδώρα η εν Θεσσαλονίκη, Αγίασε και μυρόβλυσε «εξόριστη» στην κεντρική λεωφόρο της πόλης!

Αγία Θεοδώρα η εν Θεσσαλονίκη, Μυροβλύτισσα και Θαυματουργός.

Ένας από τους μεγαλύτερους θεολόγους του 20ού αιώνα ο π. Γεώργιος Φλορόφσκι γράφει πως όποιος λύσει το πρόβλημα του ανθρώπου θα λύσει και το πρόβλημα της κοινωνίας. Ο ίδιος, βεβαίως, γνώριζε πως το πρόβλημα αυτό είχε λυθεί, αλλά το έθετε ως υπόθεση εργασίας γράφοντας για το θέμα «Το κοινωνικό πρόβλημα στην Ορθόδοξη Ανατολική Εκκλησία»*.

Το πρόβλημα του ανθρώπου, ή ακόμη και το πρόβλημα άνθρωπος, έχει λυθεί με την Ανάσταση του Χριστού! Η άκρα ταπείνωση και η σταυρωμένη αγάπη του μοιάζουν να είναι η μόνη οδός, η αλήθεια και η ζωή!

Και να και ‘μείς φτάνουμε στο κέντρο της Θεσσαλονίκης για να δούμε πώς ασκήθηκε η Αγία Θεοδώρα (812-892) η οποία έγινε παράδοξο θέαμα ανάμεσα στις συμμονάστριες της, αλλά και τους συμπολίτες της. Και σίγουρα και στους αγγέλους, όπως φαίνεται και από το συναξάρι της. Το μοναστήρι το οποίο μόνασε βρίσκεται ανάμεσα στις οδούς και πλατείες Αριστοτέλους και Αγίας Σοφίας και τις οδούς Εγνατίας και Τσιμισκή και τότε ήταν αφιερωμένο στον Πρωτομάρτυρα Άγιο Στέφανο.

Η αγία καταγόταν από την Αίγινα, αλλά είχε μετακομίσει με τον σύζυγό της στην Θεσσαλονίκη ένεκα των συχνών βαρβαρικών επιδρομών στην ευρύτερη περιοχή. Οι Θεσσαλονικείς γνώριζαν την αρχοντική της θέση μέσα στην τοπική κοινωνία πριν πεθάνει ο σύζυγος της και έτσι όταν την έβλεπαν να περνά ανάμεσά τους και από τους πιο κεντρικούς δρόμους της πόλης, «βαστάζουσα ή ξύλα ή τροφάς και ό,τι άλλο εις τον ώμον», της έκαναν παρατηρήσεις για «να μη καταφρονή τοσούτον την ευγένειαν του γένους της»!

Οι συμπολίτες της θεωρούσαν πως όλα αυτά δεν ήταν για την αρχοντιά και την τάξη της από την οποία έμοιαζε να έχει εκπέσει και πως δεν άξιζε να ταπεινώνεται ή ακόμη και να εξευτελίζεται τόσο, λόγω της μοναχικής πολιτείας που επέλεξε. Όσο για την περιούσια της φρόντισε να την διαμοιράσει η ίδια στους φτωχούς όταν πήγε στο μοναστήρι (837) που είχε ηγουμένη την ομολογήτρια Άννα. (Ομολογήτρια την περίοδο της εικονομαχίας).

Θέαμα, λοιπόν, πραγματικό, πνευματικό και συγκλονιστικό συνάμα ήταν η Αγία Θεοδώρα, αφού πολλά από τα ασκητικά της κατορθώματά της μοιάζουν να είναι τελείως εξωπραγματικά. Όπως για παράδειγμα το να μην ανταλλάξει ούτε μία λέξη για δεκαπέντε χρόνια με την κόρη της η οποία ήταν και αυτή μοναχή στο ίδιο μοναστήρι. Ή ακόμη να μείνει ένα ολόκληρο βροχερό χειμωνιάτικο βράδυ στην αυλή της μονής. Και τα δύο ήταν εντολές της ηγουμένης Άννας.

Πώς, όμως, μετά την κοίμηση της αγίας όταν άνοιξαν τον τάφο της ηγουμένης Άννας για να τις ενταφιάσουν μαζί, να μη σύρει στην άκρη για να βολευτεί και η πνευματική της κόρη! Μυστήριον ξένον!

Αυτό το είδαν οι παρευρισκόμενοι στην ταφή της κληρικοί, μοναχοί και λαϊκοί. Και ήταν πολλοί λόγω της αγάπης που της είχαν και οι οποίοι έζησαν από κοντά την υψηλή της πνευματική κατάσταση. Αλλά δεν έγινε μόνο αυτό το θαυμαστό σημείο μετά την κοίμησή της, αφού και ασθενείς οι οποίοι ταλαιπωρούνταν από βαριές αρρώστιες πήγαν να χαιρετήσουν την αγία σορό άρρωστοι και επέστρεψαν στα σπίτιά τους υγιείς.

Η αγία Θεοδώρα είχε, επίσης, και φιλάνθρωπη φήμη γιατί βοηθούσε όλους όσους είχαν ανάγκη και κατέφευγαν στο μοναστήρι τους. Έτσι, η πολύ ελεήμων αγία αξιώθηκε έντεκα μέρες μετά την κοίμηση και της μυροβλυσίας, αφού η καντήλα που βρισκόταν πάνω από τον τάφο της άρχισε να αναβλύζει και να υπερχειλίζει από ιερό έλαιο.

Και, βεβαίως, δεν άργησε το θαυμαστό αυτό γεγονός να γίνει γνωστό σε όλη την Θεσσαλονίκη και οι πολίτες της να σπεύσουν στο μοναστήρι για να δουν με τα ίδια τους τα μάτια το τι πραγματικά συνέβαινε και να λάβουν και οι ίδιοι από το ιερό αυτό έλαιο! Και το ιερό έλαιο δεν σταμάτησε να αναβλύζει, ενώ η αγία θαυματουργούσε σ’ αυτούς που κατέφευγαν με πίστη στην χάρη της.

Έτσι, δεν πρέπει να μας κάνει εντύπωση πως το μοναστήρι άλλαξε όνομα και αφιερώθηκε στην θαυματουργό και μυροβλύτισσα αγία.

Η Αγία Θεοδώρα η μεγάλη αυτή αγία και κυρία της Θεσσαλονίκης αγίασε και μυρόβλυσε ζώντας και ασκούμενη στο πιο κεντρικό σημείο της πόλης. Ο τρόπος της μοναχικής της ζωής και της ξενητείας από τον κοσμικό τρόπο ζωής ήταν τέλειος και έτσι στολίστηκε πλουσιοπάροχα και από τις δωρεές του Θεού.

Τόσο η προηγούμενη οικογενειακή της κατάσταση όσο και ο πολυσύχναστος τόπος δεν ήταν πρόβλημα γι’ αυτήν, αφού η καρδιά της ήταν δοσμένη όλη στον Θεό. Έτσι όλα υπάρχουν μέσα στην καρδιά του ανθρώπου φτάνει να τα ενεργοποιήσει με θείο πόθο και έρωτα.

Με αυτόν τον τρόπο επιλύονται όλα τα θέματα και τα προβλήματα, όπως και αυτό της κοινωνίας που αναφέραμε στην αρχή του κειμένου.

Να έχουμε την ευχή και την ευλογία της της μεγάλη Κυρίας της Θεσσαλονίκης Αγίας Θεοδώρας της Μυροβλύτισσας και Θαυματουργού!

Στ.Κ.

Εκτεταμένες πληροφορίες για την αγία:

Βίος της Αγίας Θεοδώρας της εν Θεσσαλονίκη

http://www.imth.gr/default.aspx?lang=el-GR&loc=1&&page=147&saintid=69

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.