Ο Άγιος Δημήτριος αποτελεί προστάτη όχι μόνο της Θεσσαλονίκης, αλλά και όλης της Ελλάδας και όλων των Ελλήνων!
Γράφει ο Αντώνιος Παπαδόπουλος, καθηγητής Θεολογικής Σχολής Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης
[…] Ο τάφος του μάρτυρος μεταβάλλεται με τον καιρό σε θαυματοφόρο τόπο. Ο άγιος Δημήτριος γίνεται χορηγός άγαθων. Πολλοί που προστρέχουν με πίστη, λαμβάνουν τη θεραπεία τους από νόσους, ενώ ταυτόχρονα, ευαγγελίζονται την παρουσία της βασιλείας του Θεού.
Ο άγιος Δημήτριος αποβαίνει για όλους τους πιστούς “σίτος των πεινόντων”, “ιατρός των ασθενών”, “λυτρωτής των αιχμαλώτων”, “μεσίτης”.
Αυτοκράτορες όπως ο Ιουστινιανός και ο Μαυρίκιος, πιστεύουν ότι η ασφάλεια του κράτους θα ήταν βεβαία, αν είχαν και την προστασία του αγίου Δημητρίου, διά της παρουσίας μέρους των αγίων λειψάνων του. Ζητούν ευλαβικά μέρος των λειψάνων του, αλλά ο άγιος Δημήτριος δεν το επιτρέπει, γιατί θέλει το λείψανό του να διατηρηθεί ακέραιο.
Άλλοι αποδίδοντας τις νίκες τους κατά των εχθρών στον Άγιο, τον τιμούν με δωρεές, όπως ο Ιουστινιανός Β’, ή με επιγράμματα και αφιερώματα, όπως ο Ισαάκιος Β’ ο Άγγελος, ενώ μεταφέρεται η εικόνα του στην Κωνσταντινούπολη για την ασφάλεια της πόλεως.
Πλήθος ναών ανεγείρονται προς τιμήν του Αγίου και πολλές εικόνες ανευρίσκονται σ’ όλα τα μέρη της ελληνικής αυτοκρατορίας “υπομνήματα ζήλου” προς τον μάρτυρα.
Κατά τους χρόνους της Φραγκοκρατίας, αν και το έθνος παρουσιάζει σημεία κάμψεως και μελανά σύννεφα εμφανίζονται στον ορίζοντα, δημιουργούνται νέες τάσεις, που συντελούν στη δημιουργία του Νέου Ελληνισμού.
Τις τάσεις αυτές τις βρίσκουμε και στα κείμενα εκείνα που αφιερώνονται στον άγιο Δημήτριο, για να υπογραμμισθεί, όπως λέγει ο Νικόλαος Καβάσιλας, ότι ο άγιος Δημήτριος κόσμησε την Ελλάδα με νίκες και δόξασε τους Έλληνες.
Ελλάδα για το Νικόλαο Καβάσιλα είναι όλη η αυτοκρατορία και Έλληνες οι κάτοικοι αυτής.
Ο άγιος Δημήτριος εμψυχώνει τους Έλληνες κατά τους χρόνους της Τουρκοκρατίας. Αυτό διαπιστώνεται από την πίστη των Ελλήνων, όπως αποτυπώνεται στα μεταβυζαντινά κείμενα, στα οποία βρίσκουμε τα αιτήματα των Ελλήνων για απαλλαγή από τους Αγαρηνούς.
Ο άγιος Δημήτριος εμπνέει και τους αγωνιστές του 1821 στον τιτάνιο αγώνα τους κατά των Τούρκων. Ο Γεώργιος Καραϊσκάκης θεωρούσε τον άγιο Δημήτριο προστάτη του. Τέλος, δεν είναι τυχαίο και το γεγονός ότι η Θεσσαλονίκη απελευθερώθηκε από τους Τούρκους στις 26 Οκτωβρίου του 1912, ημέρα της εορτής του πολιούχου της.
Τα γεγονότα που παραθέτουν οι πλούσιες πηγές αποδεικνύουν ότι ο άγιος Δημήτριος απέβη προστάτης όχι μόνο της πατρίδας του αλλά και της χώρας απάσης, απάντων των Ελλήνων και της Ελλάδος.
Το δέκατο τέταρτο αιώνα, σύμφωνα με τα λεγόμενα του Νικολάου Καβάσιλα αλλά κι άλλες πηγές, όπως έδειξαν άλλοι ερευνητές της περιόδου αυτής, η αυτοκρατορία είναι πλέον Ελληνική. Οι κάτοικοί της Ελληνες. Ο άγιος Δημήτριος είναι Έλλην.
Κατά τις πλούσιες πηγές ο άγιος Δημήτριος δεν υπήρξε μόνο προστάτης και πολιούχος της Θεσσαλονίκης και της “χώρας απάσης”, αλλά και ο αποφασιστικός πολέμιος των αιρέσεων και διδάσκαλος της Ορθοδοξίας.
Απόσπασμα από το λήμμα «Δημήτριος ο Μυροβλύτης, μεγαλομάρτυς Πολιούχος της Θεσσαλονίκης, προστάτης των Ελλήνων και υπέρμαχος ης Ορθοδοξίας. Η τιμή του μεταξύ των Σλάβων. Ελληνικές επιδράσεις» το οποίο περιέχεται στο βιβλίο, το «Αγιολόγιον της Θεσσαλονίκης», τόμος Α’, του Κέντρου Αγιολογικών Μελετών της Ιεράς Μητροπόλεως Θεσσαλονίκης. Έκδοση Ιεράς Μονής Αγίας Θεοδώρας.
Επιμέλεια: Στ.Κ.
No Comments
Sorry, the comment form is closed at this time.