
Άγιος Ιωάννης Χρυσόστομος, Η σχέση της ώρας έλευσης του Χριστού και των πόνων του τοκετού

Άγιος Ιωάννης Χρυσόστομος.
Άγιος Ιωάννης Χρυσόστομος
Υπόμνημα εις την προς Θεσσαλονικείς Επιστολή του Αποστόλου Παύλου
Ομιλία Θ’
(Α΄ Θεσ. 5,1-11)
Συνέχεια από εδώ: https://agiatheodora.gr/agios-ioannis-chrysostomos-giati-echei-apokryvei-to-pote-tha-ginei-i-synteleia-tou-kosmou/
2. «Διότι εσείς», λέει, «γνωρίζετε με ακρίβεια». Γιατί λοιπόν είστε περίεργοι, αφού έχετε πειστεί; Το ότι δε είναι άγνωστο το μέλλον γνώριζέ το από αυτά που είπε ο Χριστός, το ότι όμως γι’ αυτό το είπε, άκουσε τι λέγει· «Γρηγορείτε λοιπόν, γιατί δεν γνωρίζετε ποια ώρα έρχεται ο κλέφτης».
Γι’ αυτό και ο Παύλος έλεγε· «Όταν όμως λένε οι άνθρωποι, ότι έχουμε ειρήνη και ασφάλεια, τότε επέρχεται εναντίον τους ξαφνική καταστροφή, όπως ο πόνος του τοκετού στην έγκυο γυναίκα, και δεν θα διαφύγουν αυτήν».
Εδώ υπαινίχθηκε κάτι, το οποίο υπαινίχθηκε και στη Β’ προς Θεσσαλονικείς επιστολή του.
Επειδή δηλαδή αυτοί μεν βρίσκονταν σε θλίψεις, εκείνοι δε που τους πολεμούσαν είχαν άνεση και απολαύσεις, και τους παρηγορούσε για τα παρόντα δεινά με αυτό το κήρυγμα της αναστάσεως, αλλ’ εκείνοι αντιδρούσαν προβάλλοντας προγονικά τους επιχειρήματα, και έλεγαν, πότε θα συμβή; πράγμα που και οι προφήται έλεγαν· «Αλλοίμονο σε εκείνους που λένε, ας επιταχύνη εκείνα που θα κάμη ο Θεός, για να δούμε, και ας έρθη το θέλημα του αγίου του Ισραήλ, για να μάθωμε αυτό» και πάλι, «Αλλοίμονο σε εκείνους που επιθυμούν την ημέρα του Κυρίου», γι’ αυτήν λέγει· δεν εννοεί εκείνους που απλώς επιθυμούν αυτήν αλλά εκείνους που την επιθυμούν επειδή δεν πιστεύουν· και λέγει, «Η ημέρα του Κυρίου είναι σκοτάδι και όχι φως».
Πρόσεχε λοιπόν πώς παρηγορεί αυτούς ο Παύλος· είναι σαν να έλεγε· ας μη θεωρήσουν το ότι αυτοί απολαμβάνουν τα υλικά αγαθά απόδειξι του ότι δεν πλησιάζει η κρίσις· διότι με αυτόν τον τρόπον πλησιάζει.
Αξίζει όμως να εξετάσουμε και αυτό· εάν έρχεται ο αντίχριστος και εάν έρχεται και ο Ηλίας, πώς όταν λένε, ότι έχουμε ειρήνη και ασφάλεια, τότε επέρχεται σε αυτούς ξαφνική καταστροφή; γιατί αυτά δεν αφήνουν να έρθη ξαφνικά η ημέρα του Κυρίου, επειδή είναι αποδείξεις της παρουσίας της.
Αλλά ούτε τον ίδιο χρόνο θέλει να είναι χρόνος του αντιχρίστου και της ημέρας εκείνης γιατί εκείνο θα είναι σημάδι της παρουσίας του Χριστού, αυτός όμως δεν θα έχη σημάδι αλλά θα έρθη ξαφνικά και απροσδόκητα. Γιατί στην έγκυο γυναίκα, λέει, δεν έρχεται κρυφά, επειδή γνωρίζει ότι ύστερα από εννέα μήνες θα είναι ο τοκετός.
Και έρχεται λοιπόν πάρα πολύ κρυφά, γιατί άλλες γέννησαν σε διάστημα επτά μηνών και άλλες εννέα μηνών· οπωσδήποτε όμως και η ημέρα και η ώρα είναι άγνωστη. Με αυτή λοιπόν την έννοια τα λέγει αυτά ο Παύλος.
Και είναι ακριβής η εικόνα, γιατί δεν υπάρχουν πολλές αποδείξεις των πόνων του τοκετού.
Πολλές μάλιστα γυναίκες γέννησαν, χωρίς να γνωρίζουν από πριν, και στους δρόμους και έξω από το σπίτι. Δεν υπαινίχθηκε εδώ μόνο το άγνωστο της ημέρας, αλλά και την πίκρα της οδύνης. Γιατί όπως ακριβώς εκείνη καθώς παίζει και γελά, χωρίς να προβλέπη εντελώς τίποτε, ξαφνικά όταν κυριευθή από υπερβολικούς πόνους κόπτεται στα δύο με τις ωδίνες, έτσι και οι άνθρωποι εκείνοι, όταν έρθη η ημέρα. «Και δεν θα διαφύγουν», λέγει πράγμα που έλεγε τώρα.
Απόσπασμα από τον τόμο, «Ι. Χρυσοστόμου έργα, 22, των Πατερικών Εκδόσεων «Γρηγόριος ο Παλαμάς». Εισαγωγή, κείμενο, μετάφραση, σχόλια Σπυρίδων Μουστάκας (θεολόγος, φιλόλογος).
Επιμέλεια: Στ.Κ.
No Comments
Sorry, the comment form is closed at this time.