Blog

Άγιος Ιωάννης Χρυσόστομος για Απόστολο Παύλο: Βλέπεις την ασυγκράτητη μανία της αγάπης που με τα λόγια φανερώνεται; 

Άγιος Ιωάννης Χρυσόστομος

Απόστολος Παύλος.

Υπόμνημα εις την προς Θεσσαλονικείς Επιστολή του Αποστόλου Παύλου

Ομιλία δ’

(Α΄ Θεσ. 3,5 – 13)

Συνέχεια από εδώ: https://agiatheodora.gr/agios-ioannis-chrysostomos-ti-epithymouse-o-apostolos-pavlos-gia-tin-makedonia/

3. «Και είθε ο ίδιος ο Θεός και πατέρας μας και ο Κύριός μας ο Ιησούς Χριστός να κατευθύνει το δρόμο μας προς εσάς. Σε σας να δώσει με το παραπάνω και να περισσεύσει την αγάπη αναμεταξύ σας και προς όλους, καθώς και η δική μας προς εσάς». 

Αυτό είναι δείγμα υπερβολικής αγάπης, το να μη εύχεται μόνο μέσα του, αλλά και να θέσει την ευχή μέσα στην επιστολή. Αυτό είναι απόδειξη και των προσευχών που είχαν γίνει εκεί, συγχρόνως όμως και απολογία, ότι δεν έρχονται, όχι με τη θέλησή τους, ούτε επειδή είναι οκνηροί. 

Σαν δηλαδή να έλεγε και ο ίδιος ο Θεός είθε να εξαλείψει τελείως τους πειρασμούς που μας παρασύρουν παντού, ώστε να έλθουμε προς εσάς κατ’ ευθεία και με ασφάλεια. 

«Σε σας όμως ο Κύριος να δώσει με το παραπάνω και να περισσεύσει». Βλέπεις την ασυγκράτητη μανία της αγάπης που με τα λόγια φανερώνεται; «Να δώσει με το παραπάνω», λέγει, «και να περισσεύσει», αντί να ειπεί, να αυξήσει. 

Όπως θα έλεγε κανείς, με αφθονία αγάπης, κατά κάποιο τρόπο, επιθυμεί να τον αγαπούν αυτοί. «Όπως ακριβώς», λέγει, «και εμείς σε σας». Γιατί το μεν δικό μας ήδη υπάρχει, το δικό σας όμως επιθυμούμε να γίνει.

Βλέπεις που θέλει να απλώνεται η αγάπη; Όχι μόνο αναμεταξύ μας, αλλά παντού. Γιατί αυτό είναι πράγματι γνώρισμα της αγάπης που συμφωνεί με το θέλημα του Θεού, το να αγκαλιάζει όλους. Αν όμως τον τάδε αγαπάς και τον τάδε δεν αγαπάς πια, η αγάπη συμφωνεί με τις θελήσεις των ανθρώπων. 

Αλλά η δική μας αγάπη δεν είναι τέτοια· «Όπως ακριβώς και εμείς έχομε την αγάπη προς εσάς· για να στηρίξει τις καρδιές σας, ώστε να είναι άμεμπτες με αγιωσύνη ενώπιον του Θεού και Πατέρα μας, κατά την παρουσία του Κυρίου μας Ιησού Χριστού μαζί με όλους τους αγίους του». Αποδεικνύει ότι η αγάπη φέρει κέρδος σε αυτούς όχι σε εκείνους που τους αγαπούν. Θέλω, λέγει, να δώσει με το παραπάνω την αγάπη αυτή, για να μη γίνει καμμία μομφή. Δεν είπε, να σας στηρίξει, αλλά, «τις καρδιές σας», «Γιατί από την καρδιά βγαίνουν σκέψεις πονηρές». 

Γιατί μπορεί κανείς, χωρίς να κάνει τίποτε, να είναι πονηρός, όπως να έχει το φθόνο, την απιστία, το δόλο, το να χαίρεται για τα κακά, το να μη είναι φιλάνθρωπος, το να έχει κακές αντιλήψεις. Όλα αυτά εξαρτώνται από την καρδιά. 

Αγιωσύνη σημαίνει αυτό, το να είναι κανείς καθαρός από αυτά. Κυρίως βέβαια αγιωσύνη λέγεται προ πάντων η σωφροσύνη, επειδή και ακαθαρσία λέγεται η πορνεία και η μοιχεία. Και γενικά κάθε αμαρτία λέγεται ακαθαρσία και κάθε αρετή καθαρότητα, γιατί λέγει ο Χριστός, «Είναι μακάριοι εκείνοι που έχουν καθαρή την καρδιά τους».

Καθαρούς ονομάζει εκείνους που είναι εντελώς καθαροί. 

Γιατί γνωρίζει και τα άλλα ότι μολύνουν, και όχι λιγότερο. Το ότι βέβαια η πονηρία μολύνει την ψυχή, άκουε τον προφήτη που λέγει «Καθάρισε την καρδιά σου από την κακία, Ιερουσαλήμ» και πάλι. «Να λουσθείτε, να γίνετε καθαροί, να αφαιρέσετε τις πονηρίες από τις ψυχές σας». Δεν είπε, τις πορνείες. 

Ώστε όχι μόνο η πορνεία, αλλά και τα άλλα μολύνουν την ψυχή. «Για να στηρίξει», λέγει, «τις καρδιές σας ώστε να είναι άμεμπτες με αγιωσύνη ενώπιον του Θεού και Πατέρα μας, κατά την παρουσία του Κυρίου μας Ιησού Χριστού μαζί με όλους τους αγίους του». 

Επομένως τότε θα είναι κριτής ο Χριστός. Όχι μόνο εμπρός του, αλλά και εμπρός στον Πατέρα θα σταθούμε όταν μας κρίνει. Ή αυτό εννοεί, ή ότι πρέπει να γίνουμε άμεμπτοι ενώπιον του Θεού, πράγμα που πάντοτε λέγει, δηλαδή, το ενώπιον του Θεού, γιατί αυτή η αρετή είναι ειλικρινής, όχι ενώπιον των ανθρώπων.

Απόσπασμα από τον τόμο, «Ι. Χρυσοστόμου έργα, 22, των Πατερικών Εκδόσεων «Γρηγόριος ο Παλαμάς». Εισαγωγή, κείμενο, μετάφραση, σχόλια Σπυρίδων Μουστάκας (θεολόγος, φιλόλογος).

Επιμέλεια: Στ.Κ.

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.